Permaculture Diploma Gathering November 2017

Af Inge Sidenius Petersen

Siden jeg tog PDC i 2015 på Svanholm hos Lev Bæredygtigt, vidste jeg, at jeg ville være diplomaspirant. Jeg vil gerne dykke dybere ned i permakulturen. Da jeg skal flytte ind i et økosamfund i 2018, er der en flere områder, jeg godt kunne tænke mig at lave designs for. Eksempelvis vil jeg gerne etablere en skovhave og lave et design for min egen lille private have. Jeg vil gerne udvikle kurser og undervise i permakultur, og måske drive en socialøkonomisk virksomhed. Og jeg vil gerne etablere en terapihave, hvor man kan have terapeutiske forløb baseret på naturassisteret terapi, fx haveterapi, og ’indirekte’ terapi gennem havebrug.

Men idéer kræver struktur, form, retning, og faglig vejledning for at blive til virkelighed. De kræver gode designs og anvendelse af de rette værktøjer. Mit formål med at deltage i diplom gathering var at få mere viden om det britiske diplomsystem og deres krav og forventninger til diplomaspiranter. På den måde ville det blive nemmere for mig at træffe en beslutning om, hvorvidt jeg skulle blive diplomaspirant.

Mit formål og forventninger blev mødt. Jeg fik mere viden om formelle rammer, krav og kriterier for diplomaspiranter. Men jeg fik også masser af inputs og idéer til permakultur i praksis. Tutorer og diplomaspiranter afholdt nemlig workshops om egne designs og om værktøjer, processer og metoder, man kan anvende i permakulturdesigns. Det gav mig inspiration til mine egne idéer til designs, jeg forestiller mig at lave som diplomaspirant.

Jeg deltog i en workshop, der hed ”Using design to create therapeutic projects”. Her prøvede vi med rollespil i par at lave “horticulture therapy”, hvor den ene person spillede klient og den anden terapeut. Vi drøftede muligheder og udfordringer, der kan være i haveterapi og naturassisteret terapi, og vi diskuterede hvilke etikker, principper og værktøjer fra permakulturen, man kan inddrage, når man praktiserer haveterapi, eller når man anvender havebrug som en indirekte terapiform.

Det var inspirerende at høre om en byhave i Nottingham kaldet ”Ecoworks Community Garden”, der ligger i et af Nottinghams mest fattige og socialt belastede områder. Byhaven blev etableret af fortalere for mental sundhed og miljøaktivister. Det var interessant at høre om et permakulturprojekt, der på den måde både arbejder med ”Earth Care through People Care & People Care through Earth Care”, som de selv formulerede det, og at høre om alle deres projekter om social inklusion.

Jeg fik faglige inputs til min plan om en skovhave, fordi en tutor netop havde skrevet og udgivet en bog om ”Forest Gardens in Practice”, baseret på de erfaringer, som første generations pionerer inden for skovhaver i tempereret klima har gjort sig. Sådan at vi fra anden generation kan lære af deres fejltagelser og succeshistorier. Han konkluderede, at de bedste skovhaver er dem, der er designet for mennesker og deres anvendelse af dem, fremfor skovhaver, der kun fokuserer på fødevareproduktion.

Jeg fik en smagsprøve på en række værktøjer, man kan anvende i designprocessen. Vi undersøgte hvilke værktøjer der er anvendelige på bestemte trin i designprocessen. Ved en præsentation om ”Individual Design Assessment Criteria” blev det opridset hvad tutorerne vil kigge på i ens designs og bedømme dem efter. Sidst men ikke mindst fik jeg opbygget et netværk til en meget vidende og erfarne tutorer og diplomaspiranter, som jeg kan rådføre mig med i løbet af diplomprocessen. Så min deltagelse i diploma gathering i Wales gør, at jeg nu føler mig klædt på til at blive diplomaspirant.