Underviser Træning med Erasmus+

Teacher Training: Et kursus faciliteret af Rakesh Rootsman Rak og Graham Bell

af Charlotte Lou Langdon

Hvad var de konkrete udbytter fra kurset?

Øget selvtillid- På kurset fik vi alle sammen mulighed for at faciliterer to emner. Feedback fra de andre kursister blev struktureret sådan; “hvad værdsatte du om denne præsentation?”  På denne måde fik alle kursister mulighed for at høre om hvad der gik godt og hvad de andre kunne lide. Kritiske feedback kom fra os i vores egen selv-vurdering.

Styrket europæisk netværk – Udover deltager og undervisere fra England og Skotland var der deltagere som havde rejst fra Schweitz, Italien, Holland, Bulgarien og  Frankrig- så der var kultur og sprog udveksling – nye opskrifter i køkkenet og fremtidige muligheder for samarbejde og besøg til projekter over hele Europa.

Nye undervisnings redskaber- Vi blev vist redskabskassen og fik

“The Tool Kit” eller Redskabskassen for undervisning af Permakultur

også mulighed for at designe vore egne undervisningsredskaber og hjælpemidler.

En læringsgruppe som fortsætter efter kursets slut. I denne online læringsgruppe vil vi fortsætter at lære sammen om emnet Permakultur, men også lave undervisningsmaterialer som vi kan dele med hinanden.

 

Nogle emner der blev præsenteret

  •   Sikkerhed på kurser
  • Powerpoint præsentationer
  • Lærerplaner
  • PDC (Permakultur design certifikatkursus) pensum
  • Samarbejde med andre undervisere
  • Undervisnings redskaber
  • Forskellige undervisnings/factilitering strategier
  • De diverser læringsstile

 

Praktisk Erfaring 

Udover dette fik vi alle sammen mulighed for at undervise 2 emner. Ideen var at vi skulle vælge et emne som vi kunne udadtil- og et emne som vi havde svært ved eller kendte ikke så godt. Det var et rigtig god måde at øve os i de undervisningsmetoder vi havde lært – om at stille åbne spørgsmål til deltagerne.

Disse undervisningsmuligheder gav os chancen til at se de andre undervisere, deres forskellige stil og teknikker, deres kreativitet og diversitet i måden de formidlede på. Dette for mig var en af de vigtige læringsmuligheder på kurset- da vi efterfølgende fik mulighed for at evaluere hvordan det var gået – og give feedback til hinanden om hvad vi kunne lide. Dette positiv fokus på feedback betød at alle deltagerne fik en forbedret selvtillid, følte sig bedre tilpas og man kunne se forandring gennem ugen. Deltagerne turde eksperimentere og prøve nye metoder og teknikker, nye emner, uden at bekymre sig over resultatet, men i stedet for bare give sig ud i oplevelsen med en attitude af ”ja, men så kan jeg lære noget jo!”

This slideshow requires JavaScript.

Gruppe-kulturen og kursets opbygning:

Der var mange muligheder for læring på kurset udover pensum og lektier ind i timerne. Selve kurset var opbygget på en måde der var meget inspirerende og gave deltagerne masser af muligheder for at tænke over hvordan de selv ville organisere kurser i fremtiden.

Gruppe-kulturen var en stor del af dette læring for mig – gruppen samledes egentlig dagen før kursets begyndelse, og på første dag havde vi ”sociokrati” hvor deltagerne var selv med til at designe en fælles vision for kurset, samt designe gruppe-kulturen, mad og rengøring i huset.

Gruppe kulturen bestod af nogle aftale mellem os i gruppen om t.eks at vi lyttede og ikke afbrød hinanden- at vi passede på vores egne og hinandens behov eller prøvede til at overholde tidsplanen. Hver dag var der mulighed for at kigge på vores ”Kultur-bræt” som var et skala hvor vi kunne sammen vurdere hvordan det gik.

Her står vi og kigger på vores “kultur-bræt” og laver de nødvendige ændringer for dagen.

 

Maden på kurset blev arrangeret af deltagerne. Indkøb blev lavet fælles på forhånd hvor der var bestilt mad fra en lokal mad-kooperativ. Deltagerne lavede mad sammen under kurset og dette bidrog til en stærk gruppe-kultur og muligheden for læring om alt muligt…og ikke kun om kursets emne. Denne struktur vil jeg også rigtig gerne afprøve i fremtiden.

Brug af kommunikation før og efter kurset

Whatsapp, facebook og andre medier kan alle sammen være gode redskaber for at knytte gruppen sammen inden de har ens mødte hinanden. Deltagerne på kurset her havde snakket lidt sammen, kunne arrangere fælles transport og indkøb inden kurset start. Det var også muligt at uploade billeder, filer og links til whatsapp gruppen under kursets afholdelse, så deltagerne kunne fange vigtig punkter og dele inspiration som kunne bruges som ressource senere.

Sidste tanke…

“En fantastisk underviser er ikke den der er  klogeste i rummet. Det er den der gøre alle andre til de klogeste i rummet”

Tak for en fantastisk underviser træning – eller som vi kaldte det på kurset
“Facilitator-af-læring træning”
Jeg vil bruge disse nye færdigheder , teknikker, redskaber og min øget selv-tillid i min fremtidig formidling! Mange tak til Erasmus+ og Permakultur Danmark for denne fantastisk mulighed som har hjulpet mig med min udvikling og professionalisering af min undervisning.