Nye undervisere i permakultur

IMG_4794

16 deltagere fra England, Scotland, Wales, Belgien, Holland, Norge, Italien og Danmark blev trænet i undervisning i permakultur. Kurset fandt sted på Friland og var organiseret af Small Planets erfarne Jo Morandin og Lars Keller. Underviserne var Andy Goldring fra Permaculture Association UK og Cathrine Dolleris fra Permakultur Danmark.

8 intense dage var fyldt med læring om at undervise. Metoder i undervisningen, værktøjer, læringsteori, læringsmiljø, afholdelse af kurser, design af læring og lektionsplaner, Open Space, mikro-sessioner og meget mere blev gennemgået og afprøvet.

Kursisterne havde kun ros tilovers for kurset og nogle sagde, at det har ændret deres liv i en mere positiv retning!

Næste kursus afholdes 12-19/5 – 2015. Kontakt Small Planet for mere information.

IMG_4659

Andy Goldring underviser i “Training Needs Analysis”.

IMG_4767

Maden på kurset var tilberedt af Jo Morandin og var økologisk og overvejende vegetarisk og fik enorm ros. 

IMG_4774

Kursisterne fik mulighed for at stifte nærmere bekendtskab med Friland øko-landsby på Djursland.

IMG_4781

Friland var en god ramme for undervisning af permakulturundervisere.

IMG_4796

“Mindmapping” blev både brugt som en metode til at formidle og opsamle viden på kurset, og var samtidig en metode kursisterne kunne tage med og bruge i deres undervisning.

IMG_4845

Leg og læring hænger godt sammen. Her en gruppeopgave der bliver løst på en meget fysisk og deltagerorienteret måde.

IMG_4883

Andy Goldring observerer og giver feedback på kursisternes “mikro-undervisninger” af 16 minutters varighed.

IMG_4940

På “Praktisk Dag” var det op til kursisterne om de ville undervise selv. Her er Nenya fra England/Estland i gang med en workshop om naturlig kosmetik.

IMG_4952

Skabelsen af positive læringsmiljøer er en vigtig del af undervisningen i permakultur.

IMG_4977

Kursisterne får afprøvet sig selv på mange måder.

IMG_4981

Forklaring af Open Space teknik.

IMG_5022

Gruppearbejdet bød også på præsentation af nye læringsmaterialer.