Erasmus + Mobilitet: Job-skygge på PDC kursus i England.

Tekst: Charlotte Lou Langdon
Billeder: Aranya

Erasmus+ mobiliteten: Jobskygge for Aranya og Caroline Aitkens PDC-kursus den 7. – 21. april 2018, har givet mig en masse inspiration til at udvikle min undervisning. Dette vil jeg gerne dele med dig her.

Vi var  18 i alt på High Heathercombe Center (12 deltager, 3 i undervisning team, mig som lærling og assistent, og 2 der arbejdede i køkkenet) Det var klart at denne undervisningsteam er øvet i deres afholdelse af PDC-kurser og undervisningsmetoder. Her har jeg samlet nogle af de ting som gjorde at undervisningen blev så effektiv.

Underviserne havde tænkt på og designet:

  • Hvad er det vi formidler- er det relevant for kursdeltagerne?
    Et spørgeskema blev sendt ud før kursets start- det behandlede emner som deltagerens aktuelle viden om Permakultur, deres interesser, forventninger til kurset, og fremtidig planer for at bruge Permakultur i deres liv. Undervisningsteam læst disse igennem på ankomstdagen. Dette førte til en bedre forståelse af gruppen. F.eks hvem havde allerede erfaring med permakultur, og hvem der var nybegyndere. Spørgeskemaene informerede undervisning på kurset og gjorde det muligt at opfylde deltagernes forskellige behov. Spørgeskemaet har også hjulpet med at afdække ukendte forhold som sundhedsproblemer eller indlæringsvanskeligheder.

Hvordan formidles det – er processen engagerende og interaktiv?
Kursdagene var fyldt med aktiviteter og muligheder for at tilfredsstille mange læringsstile. Visuelle kunne se på slideshow præsentationer, fritstående billeder, samt billeder og klare mind-maps på whiteboardet. Linguistiske kunne arbejde i par eller grupper, kinesthetiske studerende fik mulighed for at bevæge deres kroppe og udfør praktiske aktiviteter, og auditive blev mødt med diskussioner, præsentationer og oplæg. Deltagerne blev inviteret til at arbejde i grupper, i par og ofte vendt tilbage til hele gruppen for at dele de individuelle oplevelser fra aktiviteterne. Dette betød, at kurset var dynamisk, men også at deltagerne kunne sammenligne deres egne resultater med andres resultater og dermed udvide deres forståelse.

Eftermiddagssessioner var specielt forbeholdt praktiske og udendørs aktiviteter, da det normalt er en tid med lav energi, når man sidder i et klasseværelsessituation. Aktiviteter omfattede jordprøvning, observation af naturlige systemer,  målning af hældning med bunyip og A-frame. “water audit” og meget mere.  ”Hand-outs” gjorde det  muligt for mindre grupper at arbejde selvstændigt, mens de stadig modtog vejledning fra lærere. På de ”hand-outs” var spørgsmål, der skulle udfyldes til senere præsentation til hele gruppen. Hvordan er jorden, hvor du har taget din jordprøve? Hvordan er sammenligning mellem jorden her og det første sted? t.eks.

Det var tydeligt at lærerne var blevet inspireret af The Multiple Intelligences, Action Learning Cycle og Accelerated Learning i deres undervisning. (Deltagerne ”forberedes”  ved at skabe et trygt miljø og ved at udgå fra deres aktuelle viden af emnet. Indholdet præsenteredes kreativt og interaktivt, og deltagerne havde derefter mulighed for at øve de nye kunskaber i virkelige situationer. De fik derefter indsigt og tilbagemeldinger gennem peer support, coaching, personlig observation, evaluering og feedback)

Hvordan forbinde vi denne nye læring med vores gamle viden? En cyklisk læringsmetode.

Review (tilbageblik og opsummering) af foregående dags indhold blev udført af grupperne hver især. Review Gruppen planlagde deres næste morgens ”Review” for resten af gruppen og blev givet inspiration til hvordan de kunne gør det, med nogle “ideekort”. Ideerne var baseret på The Multiple Intelligences, så grupperne blev opfordret til at genopfriske alles minner gennem mime, logiske puslespil som at løse anagrammer, kinestetiske aktiviteter, herunder repræsenterer et skovøkosystem med deres krop. En deltager blev til et træ, en anden til en en-årig urt, og endnu en anden blev til saprotrofe svampe. Linguistiske metoder blev også brugt i Reviews, hvor deltagerne kunne tale med en partner, om hvad de minder fra den foregående dag. En fantastisk Review var auditiv / musikalsk og bestod af gruppen, der sang nogle meget sjove sange om den foregående dags indhold.

I slutningen af den første uge bestod Review af at hele gruppen kunne tegne i billedform, hvad de havde lært i løbet af ugen, og de forsøgte at matche minderne til de rigtige dage.

Hvordan fører det os fremad – hvad kan vi gøre med denne nye viden?
Underviserne gav mange praktiske eksempler på hvordan den nye viden kunne bruges af deltagerne og introducerede dem til agroforestry metode, selvforsyning, national og global organisation, alternativ økonomi mm. Der blev organiseret tre besøg hvor deltagerne kunne se praktiske eksempler på hvad vi havde snakket om i klasseværelsen. Vi besøgte Martin Crawfords skovhave, Land Matters økolandsby og Odd-Job Community genbrugsbutikker.


En af underviserne havde taget med deres Permakultur bibliotek, med relevante bøger om emnet. Gennem kurset blev relevante bøger lagt på gulvet af klassværelset, så deltagerne kunne se dem, kigge igennem eller låne for at læse på deres ophold på High Heathercombe Center. Dette betød en masse inspiration for videre læsning på emnet og hvor deltagerne kunne finde mere information efter kurset slut. Det betød også at deltagerne fik muligheden for at gå dybere ind i, hvad de følte var relevant for dem, uden for undervisningstiden.

Deltagerne fik evnen til faktisk at begynde at designe under kurset, præsentere deres design til de andre i klassen, og modtage feedback fra underviserne og lærlinger. Dette blev gjort mulig ved den kreative præsentation af kursusindhold, gruppedynamik og supportsystemer samt muligheder for at øve designteknikker.

Et godt eksempel på dette er præsentationen af ​​permakulturprincipper (i slideshow form) og principper for økologi gennem tegninger på tavlen og diskussion. Underviserne inviterede altid deltagerne om at bidrage. “Hvad er forskellen mellem disse to økosystemer?” Gennem nysgerrige spørgsmål, ved at observere billedet, og tænke for sig selv, kunne gruppe fastslå principperne i deres viden.

Efter at være blevet introduceret til principperner og planlægningsværktøjer (zoner, sektorer osv.) blev deltagerne givet en lille designøvelse til arbejde på i deres grupper. Det var en enkel problemløsningsøvelse: hvor skal man placerer denne kompostbeholder i en lille have. Haven blev tegnet på whiteboardet og grupperne kunne diskutere hvor de syntes kompostbeholderen skulle placeres og hvorfor. Efterfølgende kunne de får feedback fra underviserne om hvordan de gjorde. Til sidste kunne grupperne lavde en detaljeret design for et område af High Heathercombe Centre. Kurset kulminerede i designpræsentationer, feedback og fejring.

Undervisningsmetoder, individuelle sessioner og kurset som helhed blev evaluerede, både under kurset (når deltagerne var optaget af praktiske aktiviteter) og af deltagerne selv gennem muligheden for at skrive tilbagemelding på post-it noter og sætte dem mens underviserne var udenfor.

  • Overordnet struktur:Hvad kan vi ellers lære af disse interaktive, velplanlagte, praktiske/teoretiske kurser, der afholdes i Storbritannien? En del af læringen kan komme fra at se på kurset selv: Undervisningsmetoder, værktøjer og de fantastiske online og print læringsressourcer som findes til rådighed for studerende.Men vi kan også lære af de overordnede strukturer, der understøtter disse kurser i form underviser-guilds, mentorer og fælles læringsressourcer, der gør det muligt for en gruppe lærere at tilbyde uddannelse af høj kvalitet og værd, for deltagere over hele landet.Aranya er en del af en lærer-guild kaldet “Designed Visions”, som består af Aranya, Looby Macnamara, Chris Evans og Hannah Thorogood. De har arbejdet med at lave materialer, kursustabeller, konstant evaluering og forbedring , fungerede som støtte gruppe, inspirationskilder og peer review. Samtidig så bliver alle deres kurser slået op på en fælles hjemmeside.

    Caroline Aitken havde arbejdet under en dygtig mentor: Patrick Whitefield, hvor hun havde lært mange af de interaktive læringsevner og -teknikker, der kom igennem på kurset. Begge to startegier giver rigtig gode mening, og som vi har lært i permakultur er det ofte det bedste ide at integrere elementer- så de kan gensidigt støtte hinanden.

Så husk til din næste workshop eller kursus:

  • Forbered godt med lektionsplaner og forventede læringsresultater (Learning Outcomes)
  • Forbered deltagerne ved at skabe et behageligt og afslappet læringsmiljø og inviterer til en kooperativ gruppekultur.
  • Find ud af deltagernes tidligere viden og gøre indholdet relevant for deres behov.
  • Skabe muligheder for både gruppe-, par- og individuel arbejde.
  • Hold kurset dynamisk ved at inkludere mange forskellige undervisningsmetoder.
  • Få deltagerne til ofte at gennemgå og blive påmindte om informationen.
  • Guide deltagere til faktisk at begynde at sætte læringen i praksis, og tilbyde feedback eller peer-2-peer-deling.
  • Tænk på The Multiple Intelligences– Visuelle, linguistisk, auditiv, kinaesthetic osv.

Links- Læs mere her:
Multiple intelligences
Action Learning
Accelerated Learning