“Children in Permaculture” kursus i England

Af Birgit Rothmann, Kærbakkens Permahave, oktober 2019

Undervisere Lusi Alderslowe og Rakesh Rootsman Rak.

Jeg tog til England for at høre om et 3-årigt Europæisk Erasmus + projekt om børn i permakultur, som er beskrevet som bedste praksis i Europa.

Kurset var troværdighed, ansporede til sund pædagogik og gav en forståelse af, hvordan man kan føre børnene gennem en omfattende læringsrejse i naturen. De forskellige workshops demonstrerede, hvordan alle områder af undervisningsvejledningen kan komme til live i relevante og autentiske læringssituationer, som bevæger sig væk fra læringsstyrede aktiviteter til børns direkte praktiske erfaringer.

Instruktør Lusi Alderslowe har sammen med 2 andre lærere skrevet en bog ”Earth Care, People Care and fair share in education, The children in Permaculture Manual”, som lå til grund for aktiviteterne på kurset. Bogen er fuld af forslag til at få børn til at forbinde sig med jorden og hinanden.

Kurset var velorganiseret og dækkede mange områder af permakulturen. Målet er klart at bringe eleverne længere end til at lave skolehaver, hvis formål det er at dyrke sommergrøntsager, som har den ulempe at de kulminerer, når eleverne er væk fra skolen på ferie.

Kurset var fyldt med praktiske eksempler på, hvordan eleverne kan komme i forbindelse med sig selv, hinanden og cyklussen i dyrkningen. Instruktørerne forsøgte at illustrere hvilket omfang af permakultur, der naturligt er relevant for børn, som kan bruge havearbejde som åbning til bredere spørgsmål om retfærdighed og forbindelser. Det blev alt sammen gjort med dyb følelse af omhu og omtanke for de kommende generationer, at man tænkte at alle lærere og forældre skulle have den viden.

Ved at bruge de forslåede angrebsvinkler fra bogen i undervisningen i Permakultur, får man vist en fin måde at begynde udendørs læring, og diskussionen gik på hvordan man kunne booste de skjulte potentialer, der er udenfor skolens vægge, og lægge det i hænderne på langt mere bevidste undervisere, så det kunne nå en større udbredelse.

Det er vigtigt at vi har undervisningsmaterialer, som kan forsyne os med et fundament for udvikling af reflekterende studerende og et paradigme for kritisk tænkning og viden i handling, ikke kun i Europa men over hele kloden. Den nævnte bog og bogen ”Outdoor Classrooms – a handbook for school gardens”, af Carolyn Nuttall og Janet Millington er et must-read for enhver, der ønsker at arbejde med permakultur og børn på en praktisk, følelsesmæssig og kognitiv måde.

Der var meget at tænke over efter det meget velorganiseret og brugbare kursus. En solid basis med denne viden for kommende undervisere, der ønsker en frugtbar tid med udendørs læring.

Kurset var understøttet af en hjemmeside ”Children in Permaculture”, som uddyber materialer fra bogen.  

Formålet med hjemmesiden er at inspirere undervisere til at lave aktiviteter, der kan engagere børn holistisk ved hjælp af ‘øjne, hænder, hjerte og hoved’. Lærere kan derefter uddybe disse ideer til at udvikle undervisningsplaner baseret på børnenes nuværende interesser eller igangværende undersøgelsesprojekter. Når disse aktiviteter implementeres, kan nogle af dem kræve yderligere permakulturviden eller færdigheder, hvor man så må hente hjælp ved uddannede permakulturister fx fra en lokal permakulturorganisation.

Aktiviteterne er mange, men naturligvis ikke udtømmende. De tilbyder snarere frø til at inspirere undervisere over hele verden med ideer om, hvordan man engagerer børn i permakultur og arbejder med barnets natur. Indtil videre viser denne database kun ‘Inspirationer til aktiviteter’ for nogle af emnerne i Children in Permaculture-læseplanen. Disse emner er dem, der er identificeret som temaer, hvor permakultur kan bidrage med mest. Med tiden håber man, at der tilføjes inspiration til aktiviteter til de andre emner til denne database.