Kooperativers rolle i udviklingsarbejdet

Seminar: Kooperativers rolle i udviklingsarbejdet, afholdes i København,
den. 14. november 2018,  kl. 14-19.30

Civilsamfund i udvikling (CISU), Økologisk Landsforening (ØL), Dansk Ugandisk Venskabsforening
(DUFA) og Danish Forestry Extension (DFE) er gået sammen om at arrangere dette seminar:

“Man vil på denne dag få større viden om muligheder og udfordringer i at understøtte bæredygtige produktionssystemer, forbedre markedsadgang, og indtægt blandt småbønder i Syd og specielt at inddrage kooperativer i en sådan strategi, herunder muligheder og udfordringer i et samarbejde mellem NGOer, organisationer i Syd og danske virksomheder.”

Se seminarprogram her

 

 

Jobtræning som permakultur-underviser

Af Mathias Bartholomæussen

”Måske er dette sommeren, hvor vi endeligt tager klimaforandringerne alvorligt” lød en overskrift i Information fra den 6. august. Jeg var lige kommet hjem fra England, hvor jeg var i lære som permakultur-underviser. Artiklen satte præcise ord på de oplevelser, jeg har haft denne sommer – i både Danmark og England.

Ligesom i Danmark havde der heller ikke faldet en dråbe regn i England i 2-3 måneder fra maj til august. Min kæreste, Fie, og jeg tog i juli 17 dage til det vestligste England på grænsen til Wales for at deltage i et Permakultur Design Kursus på Applewood Permaculture Centre. Vi kom for at få inspiration til at undervise i permakultur, men forlod med en hel del mere end det.

Applewood

Da vi ankom til Applewood onsdag den 4. juli blev vi mødt af Richard, som også skulle deltage på kurset. Han sad og skurede en stor gryde, som skulle være ren inden der skulle laves mad. Men han brugte kun en lille sjat vand til at rengøre den store gryde; Applewood var ikke koblet på den offentlige vandforsyning, men havde deres egen boring. Vandtrykket var faldet i løbet af de seneste uger, og ejerne Chris og Looby var blevet bekymret for, om de var ved at løbe tør for vand.

Jeg gentager det lige: De var ved at løbe tør for vand! En ressource, som er helt essentiel for alt liv her på Jorden, men som vi normalt har i rigelige mængder i Danmark, England og de fleste (nord)europæiske lande. De første par dage på Applewood fokuserede vi derfor på smart brug af vand, hvilket til en start var til gene for flere kursusdeltagere – inklusive undertegnede – der i de 25-30 grader havde brug for regelmæssige bade til at vaske sveden af. Men det kunne ikke lade sig gøre, for der var ikke udsigt til regn i de næste 14 dage, og Looby havde endnu et kursus efter denne PDC. Så vi skulle gemme noget vand til drikke og madlavning til det fremtidige kursus.

Aktiviteter i yurten på Applewood. Undervisningen foregik dog hovedsageligt udenfor under en teltdug, da det var for varmt i yurten.

Etik, kultur og læring
I 2017 underviste jeg selv med hjælp fra Fie og under supervision af Karoline Aaen på et Permakultur Design Kursus i Aarhus. Det var et aftenkursus i hverdagene over 3-4 måneder og Fie og specielt jeg fokuserede på at formidle permakultur gennem eksempler, nye dyrkningsteknikker og alternative organisationsformer. Igennem sådanne eksempler håbede vi på at kunne formidle principperne i permakultur. Efter at have deltaget og undervist på kurset på Applewood kan jeg se, at vi på vores kursus måske arbejdede for lidt med de underliggende strukturer i permakultur – e.g. etikken og principperne.

Efter kurset i England er jeg blevet mindet om at permakultur mere en noget andet er ”en anden måde at tænke på” – og ikke blot en samling teknikker eller principper. Når man arbejder med formidling af permakultur, er det vigtigt at huske på, at det netop er tænkningen og designmetoden, der er anderledes ift. den dominerende kultur. Når vi underviser i permakultur er det altså en ny tænkemåde, der skal inkorporeres hos kursisterne mere end faktuel viden, teknikker eller specifikke designmetoder. På Applewood var de i hvert fald meget bevidste om at dette var målet for undervisningen, idet de fleste mennesker kan læse sig til den faktuelle viden.

At ændre kursisters måde at tænke på er langt vanskeligere end at formidle fakta. Så enhver underviser må spørge sig selv om, hvordan man skaber de bedste betingelser for denne ”læring”. På Applewood kurset var det tydeligt igennem alle aktiviteter, at der var tænkt over, hvilken kultur og tænkemåde man gerne vil skabe. Det var altså ikke kun i de enkelte timer at kursisterne lærte om permakultur – det var i mindst lige så høj grad ved måltider, gennem arbejdsopgaver og sociale aktiviteter.

Kursisterne lærer om jorddækning i praksis med afskårne bregner, som der var rigeligt af! Underviser Chris Evans ses til højre med bøllehatten.

Eksempelvis blev der ved hvert aftensmåltid udbragt en tak til dem, der havde dyrket, tilberedt og anrettet maden. Hver dag startede med en runde, hvor folk havde mulighed for at udtrykke deres humør eller andet man skulle vide. Og så var vi jo så ”heldige” at have en real-life case at arbejde med i forbindelse med manglen på vand, hvilket lige pludselig gav kurset umiddelbar relevans.
Der var altså tydeligt, at man viste respekt for naturen og hinanden – etikken var ikke bare noget man gennemgik på en tavle, men noget der gennemsyrede den kultur, som blev skabt blandt kursisterne.

Dagens ‘morning circle’, hvor vi alle tjekkede ind før vi påbegyndte dagen.
Underviser Tomas Remiarz underviser i designmetoden PASET (Plants Animals Structures Events Tools)

Et særligt permakultur-sprog

Også i selve lektionerne blev der lagt mindre vægt på formidling af teknikker og fakta, men mere på en forståelse af de grundlæggende principper i permakultur og sunde økosystemer. Og denne   forståelse formidledes ofte gennem lege, gruppeøvelser eller praktiske aktiviteter – og i mindre grad gennem læreroplæg. Min observation var, at hen mod slutningen af kurset var der opstået et helt særligt permakultur-sprog mellem kursisterne med sin egen jargon – en blanding af nørderi, økosystemprincipper og humor – hvilket meget tydeligt viste den kultur, som var opstået igennem de 14 dage, som kurset varede. At folk så ikke lige kunne opliste 20 forskellige flerårige grønsager, udregne næringsstofbehov i en skovhave eller beregne dimensionerne i en dam er jo så ikke så vigtigt – for det er noget man selv kan gå hjem og sætte sig ind i.

Alt i alt har jeg personligt fået meget ud af at deltage i en PDC som med-underviser og observatør, og har fået endnu mere lyst og mod til at fortsætte min rejse som permakultur-underviser.

Mathias og Fies jobshadowing i England blev støttet af Erasmus+ og Permakultur Danmark.

Permaculture Teaching Matters

Text and photos: Krista Klijzing

Hej, my name is Krista Klijzing and I would like to share a bit about my experience at the recently held “Permaculture Teaching Matters” course, 18-26 August 2018, Sösdala Sweden.

The venue, Ankholt, Sösdala Sweden

This PTM course serves as a training course designed to assist PDC holders to become effective and inspiring teachers, and as such, to have a multiplier effect in spreading and sharing permaculture. It is designed by a woman named Rosemary Morrow. Now, I had never heard of this woman, so I did a bit of googling and you tubing, only to find a truly inspiring, compassionate, pragmatic and down-to-earth woman with an IN-credible amount of experience. Suffice to say she’s been around and walks the talk. She currently dedicates her time to travelling alone around the world, mostly to war-torn nations, and offers to learn people -who have otherwise no opportunity to do so- about sustainability and food growing. How is that NOT amazing? What also stood out about her was the fact that in many pictures, she was sitting on the floor with such ease and grace. And this is a woman who is well into her middle age. The reason why that kind of thing strikes me is because I teach whole-body, multi-planar movement (and lots of it, yes, on the floor) on a daily basis, as a way for us people to age dynamically and gracefully.

Back to the course. In total, 12 participants from different parts of the world, came together at the venue: Ankholt, a cooperative farm located in Sösdala, south Sweden. There we were met by the teaching tandem; Alfred Decker & Candela Vargas. I can warmly recommend these people if you ever have the chance to follow a course with them: they are experienced and gifted facilitators, with a huge toolbox to draw from. And not to forget funny! I laughed my hat off J. Anyway, they are also humble people and very well equipped for the task, which was to teach us about facilitation (aka the art of communication). How to make your teaching effective (as in: resulting in appropriate learning outcomes) and lasting (as in: beyond the moment)??

When it came to the content of the course, they really made us think about how to create a learning community, in which trust, confidence and exchange can emerge, whilst respecting each other’s abilities. So basically, how to integrate people care in your teachings? And that both the learning environment (physical setting) and drawing out a course culture/or class code amongst learners (how do we like to treat each other??) are really important to this end. These topics were eye-openers for me.

    

Our learning environment

Furthermore, we looked at the learner, the teacher, and how does a teacher inhibit and stimulate the learning in others? Next, we discussed the kind of teaching methods one can use (f.e. chalk & talk, Q & A, group work). And how we have a variety of teaching tools to our disposition, ranging from; field trips to objects, to games, to your own body. Only your imagination sets the limit as to how you, as a teacher, can appeal to a broad array of learners. And the take-home message is; how to choose and use your teaching methods and tools appropriately in order to facilitate the learning in others whilst making the teaching as effective as possible?

THEN we got to put all this to practice J. What would a Teacher Training course be, without trying to teach?? On 5 occasions we had to present a micro-teaching; 3 times on your own, 1 co-teaching, and 1 group teaching, presenting permaculture related subjects. So, real hands-on experience; trying out different teaching methods and tools, whilst modelling pleasant behavior, thinking about your body-language and using non- violent communication. Each micro-teaching session would end with a round of feedback, so we also got to train our debriefing & appraisal skills

Now, I would lie if I would say this week was easy-breezy. The days were JAM packed; with learning sessions, AND working on your own micro-teaching, AND finding time to also work on the group assignment AND participating in chores such as washing up and keeping the place tidy.

  Washing up and filing buckets was part of our daily activities

But you know, it was perfect. We came there to learn, and to be inspired. And we had fun. And there was an atmosphere of solidarity, we were amongst peers and could find mutual support in one another. New friends and networks were created. It made me think about all the teachers I have had in my life, both in the formal and informal education system, and drawing out which were the ones I enjoyed most and why. And I am definitely also reviewing my own ways of teaching and how to put into practice the things I’ve learnt at the course. No doubt about it, it was a worthwhile & lasting experience!

The Erasmus+ mobility project supported the participation in this course.

Voksende Permakulturnetværk på Lolland-Falster

Snakken gik livligt under vores permakultur-komsammen i Ursulas have i Vesterborg på Lolland, søndag den 2. september.

Vi gik en tur rundt i haven, en have under forandring, hvor nogle af permakulturens principper allerede er udført, hvorimod andre projekter stadigvæk er i støbeskeen.

Mens vi drak kaffe, te og hjemmelavet kombucha og spiste dejlig æblekage med Fejø-æbler og en raw food kage, kom vi vidt omkring. Vi talte om alt lige fra kemikalie- og plastikfri kropspleje til raw food, veganisme og husdyrhold, sundhed og fermentering, men ikke mindst også om, hvor dejligt det er at møde ligesindede mennesker med de samme interesser.

Så vi blev enige om, at vi fremover vil prøve at holde den slags arrangementer nogle gange i løbet af året – hos hinanden eller andre steder, og med fokus på forskellige emner.

Arrangementerne er åbne for alle med interesse for permakultur.

Næste komsammen for permakulturinteresserede på Lolland-Falster afholdes den 30.september 14.15-17.30 i Flintinge
https://www.facebook.com/events/537917283332336/

Komsammen for permakulturinteresserede på Lolland

Bor du på Lolland- Falster, og vil gerne møde andre som interesserer sig for, og arbejder med
permakultur?

Søndag den 2. September, kl. 14.45 – 17.15
afholdes der haverundvisning og komsammen i Vesterborg på Lolland.

Du kan læse invitationen nedenfor, og finde begivenheden på facebook her.

af Ursela Behrle
For at yde et beskedent bidrag til et aktivt permakultur-netværk på Lolland-Falster og omegn/øerne, vil jeg gerne invitere til haverundvisning og komsammen.
Jeg har en have af ”almindelig” størrelse, der er under omlægning til permakultur.
Jeg vil også fortælle lidt om kropspleje uden kemi, og da jeg spiser meget vegansk raw food, vil jeg sige et par ord om, hvordan jeg oplever, at det harmonerer med permakultur.
Desuden har jeg en wordpress-blog, så hvis der skulle være nogen, der har spørgsmål omkring det at blogge, kan vi også komme ind på det.
Der vil desuden være en lille forfriskning samt kaffe/te og hyggeligt samvær.
Det er mit håb, at vi efterfølgende kan give stafetten videre til en anden permakultur-interesseret, der vil være vært for næste komsammen og måske fortælle lidt om sine interesseområder indenfor permakultur.

Dato & tid: Søndag, den 2. september, kl. 14.45 – 17.15
Sted: Rosningevej 10, 4953 Vesterborg
Pris: 25 kr. til dækning af forplejning

Jeg har en meget stærk parfumeallergi. Du bedes derfor være uparfumeret!

Tilmelding nødvendig: Ursula, mobil/sms: 52 99 93 03

Velkommen til foreningen Permakultur Danmarks hjemmeside!